topografoi.com



Συνδεδεμένες εκδηλώσεις

  • Συνεδριο για το ΕΣΠΑ 2007-2013: 27 Ιουν 2007 - 29 Ιουν 2007

Author Topic: Οι αναπτυξιακές προκλήσεις στην 4η προγρ. περίοδο και ο ρόλος των μηχανικών  (Read 8553 times)

Κωστής

  • Administrator
  • Posts: 577
  • Gender: Male
    • kp
Τριήμερο Συνέδριο του ΤΕΕ
"Οι αναπτυξιακές προκλήσεις στην 4η προγραμματική περίοδο (2007-2013) και ο ρόλος των μηχανικών"
"Για την κοινωνία της Γνώσης, την κοινωνική συνοχή, τη βιώσιμη ανάπτυξη"
Τετάρτη 27 - Παρασκευή 29 Ιουνίου, στην Αθήνα (ξενοδοχείο Royal Olympic, Αθανασίου Διάκου 28-34, Στύλοι Ολυμπίου Διός)

[περιγραφή από την ανακοίνωση του ΤΕΕ]
Για το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς ΕΣΠΑ 2007-2013 (Δ΄ ΚΠΣ για ορισμένους), ένα μείζονος σημασίας και ιδιαίτερα επίκαιρο θέμα το ΤΕΕ διοργανώνει συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί από την Τετάρτη 27 ως και την Παρασκευή 29 Ιουνίου, στην Αθήνα (ξενοδοχείο Royal Olympic, Αθανασίου Διάκου 28-34, Στύλοι Ολυμπίου Διός).
Το ΕΣΠΑ, θεωρητικώς, «τρέχει» από την αρχή του χρόνου. Η υλοποίησή του δεν έχει ξεκινήσει αφ’ ενός γιατί στο αρχικό πρόγραμμα χρειάστηκε να γίνουν πολλές τροποποιήσεις και – κυρίως – γιατί το σχέδιο νόμου για τις διαχειριστικές αρχές, που θα προωθήσουν το πρόγραμμα, δεν έχει κατατεθεί ακόμη στη Βουλή προς ψήφιση.
Η καθυστέρηση έχει μια εύλογη αιτία: το διάλογο μεταξύ φορέων και κυβερνητικών στελεχών, αλλά καταδεικνύει  ένα εξαιρετικά ανησυχητικό φαινόμενο: τις καθυστερήσεις που οδηγούν σε διαστρεβλωτικές, ως προς τις προθέσεις, ανοχές και τελικά ακύρωση της αναγκαίας διαβούλευσης.
Το ΤΕΕ, εξ αρχής συμμετείχε στη συζήτηση για τη διαμόρφωση του ΕΣΠΑ και το σχέδιο νόμου για τις Διαχειριστικές Αρχές. Έχει διατυπώσει – σε όλες τις φάσεις – τις απόψεις του, πολλές από τις οποίες έγιναν αποδεκτές. Πλην, όμως, ακόμη και σήμερα υπάρχουν πολλά σημεία που πρέπει να διευκρινιστούν και να αντιμετωπιστούν, πριν η χώρα μας βρεθεί και πάλι αντιμέτωπη με γραφειοκρατικούς μηχανισμούς που δεν θα επιτρέψουν την ομαλή υλοποίηση του προγράμματος. Δεν αφορά αυτό μόνο την απορρόφηση των κονδυλίων, όπως συνέβη με το Γ΄ και τα προηγούμενα ΚΠΣ, αλλά και της αξιοποίησή τους κατά τρόπο που θα υπάρξουν πολλαπλασιαστικά οφέλη.
Ειδικότερα το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) εξακολουθεί, να χαρακτηρίζεται από ασάφεια. Στο προσχέδιο για τα ΣΔΕ αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι  «…στόχος είναι η υιοθέτηση ενός κοινού πλαισίου βασικών αρχών …που θα συμβάλλουν στην απλούστευση των διαδικασιών, στον περιορισμό της γραφειοκρατίας, στην ενίσχυση της διαφάνειας και της διοικητικής αποτελεσματικότητας…», αλλά στη συνέχεια καταγράφονται 11 Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης (άρθρο 5), 13 Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης (ΕΦΔ) στις 13 Περιφέρειες της χώρας (άρθρο 6), 13 Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Περιφέρειας (ΑΟΠ) και 1 για την Κοινωνία της Πληροφορίας (άρθρο 26), 3 κεντρικές Επιτροπές (άρθρα 22, 9.5, 10.7), επίσης η δυνατότητα σύστασης αγνώστου αριθμού Επιτροπών και Ομάδων Εργασίας για υποβοήθηση του έργου των διαχειριστικών αρχών (άρθρο 3.3). Και όχι μόνο.
Για την υλοποίηση όλων αυτών των ΣΔΕ απαιτούνται: 2 Π.Δ. (άρθρα 23.1 και 23.8 ) και 130 υπουργικές αποφάσεις. Με άλλα λόγια το προσχέδιο νόμου για τα ΣΔΕ διατηρεί όλες τις δαιδαλώδεις διαδικασίες που είχαν εφαρμοστεί στο Γ΄ ΚΠΣ με τον Ν2860/2000. Ταυτόχρονα δεν επιλύει τη διοικητική και διαχειριστική επάρκεια των Φορέων Υλοποίησης/Τελικών Δικαιούχων, όπου τουλάχιστον την τελευταία 15ετία έχει εντοπιστεί πως υπάρχει το πρόβλημα για την έγκαιρη  υλοποίηση και απορρόφηση.
Εξάλλου, δεν διασυνδέει λειτουργικά, ως όφειλε, τα ΣΔΕ με υφιστάμενες διοικητικές λειτουργίες, δημιουργώντας μια «βαριά, παράλληλη δημόσια διοίκηση» με ημερομηνία λήξης (2015) και διαφαινόμενες τις αρνητικές συνέπειες σε όρους οικονομικού κόστους ή ανεργίας. Επιμένει να αφήνει στο περιθώριο τους αυτοδιοικητικούς μηχανισμούς αντί της ουσιαστικής αναβάθμισης τους ώστε ν’ ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις και να καλύψουν διαπιστωμένες αδυναμίες, ενώ δεν διασφαλίζει την πιο αξιοκρατική και λιγότερο ευνοιοκρατική στελέχωση των υπηρεσιών. Επιμένει να στηρίζεται στην επέκταση των ειδικών υπηρεσιών αντί της ριζικής αναβάθμισης των υπηρεσιών της διοίκησης, με συνέπεια να διαιωνίζεται ο δυϊσμός της δημόσιας διοίκησης.
Επίσης, σε πολλά σημεία καταστρατηγεί και απαξιώνει την ισχύουσα εθνική νομοθεσία, που πρόσφατα και σε μεγάλο βαθμό εναρμονίστηκε προς την Κοινοτική. Υπενθυμίζουμε ότι η χώρα μας, υπέστη ένα ταπεινωτικό πρόστιμο 500 εκατ. € για παράτυπη υλοποίηση έργων κατά τη περίοδο 2000-2004.
Όλα αυτά, αλλά και πολλά άλλα ευρύτατης σημασίας ζητήματα που σχετίζονται με το ΕΣΠΑ θα συζητηθούν στη διάρκεια του συνεδρίου με τη συμμετοχή εκπροσώπων από όλα τα παραγωγικά υπουργεία, αλλά και ειδικούς επιστήμονες.

 

Copyright © topografoi.com